top of page

T E X T N E (C) K

Guilty! 🙋‍♂️


Nek en schouderklachten? Ben jij iemand die regelmatig de smartphone bovenhaalt en scrolt tussen de rijkelijke verhalen van instagram of uitgebreid appt over je dagelijkse bezigheden?

Dan is de kans groot dat je dit in een verkeerde houding doet nl met je hoofd voorovergebogen, waardoor er klachten ontstaan. Je nekspieren, pezen en banden doen hun uiterste best om je hoofd in deze "smartphonehouding" te houden, waardoor de belasting veel groter is dan wanneer je hoofd in een neutrale positie staat.


In 2008 benoemde dokter Dean Fisherman voor het eerst deze term : "text neck". Te danken aan een 17-jarige die beroep op hem deed voor zijn hoofd- en nekpijn. Doordat dr. Fisherman de patiënt grondig observeerde op het moment dat de jongen aan het sms-en was, kon hij de oorzaak van zijn pijnen achterhalen.


Wat kan je hieraan doen?

  1. Verander de manier hoe je je telefoon vasthoudt : breng je scherm op ooghoogte.

  2. Neem smartphone-pauzes.

  3. Pas je eigen houding aan, eventueel met behulp van ergotherapeuten.

  4. Doe dagelijks 10 minuten yoga.

  5. Plan een ontspannende massage in om je pijn te verlichten.


Er wordt over gediscussieerd of een "text neck" echt een correcte benaming is van de klachten. Wetenschappers doen studies hieromtrent en vonden een verband tussen het gebruik van multimedia en een pijnlijke nek / hoofdpijn. Of dit hetgeen is waar ook jij mee te kampen hebt? Daar doe ik geen uitsprak over.


Onthoudt dit : geen enkele methode kan gegarandeerd je pijnklachten verminderen. Maar aan het einde van de dag kan het zeker geen kwaad om enkele stretchoefeningen te doen waardoor je spieren actief en flexibel blijven.


Liefs,

Romy

59 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page